Amortyzowane sztyce są ważnym elementem zwłaszcza roweru trekkingowego czy crossowego. Jego celem jest zwiększenie komfortu jazdy rowerzysty pokonującego trudne trasy. Takie rozwiązanie sprawdzi się głównie w podanych wyżej rodzajach rowerów, czyli tam gdzie ważne jest zawieszenie siodełka, bez wpływu na przyczepność, trakcję i pozostałe parametry, przy których istotne jest posiadanie tylnego zawieszenia.
Sztyca amortyzowana- jaką wybrać?
Podczas wyboru amortyzowanych sztyc warto zdecydować się na te, których mechanizm działania opiera się na pantografie. Takie elementy wykazują się wysoką trwałością oraz komfortem. Składają się one z elastomeru, czyli części amortyzującej oraz systemu zawiasów, który zapewnia sprawne działanie całości i brak jakichkolwiek luzów. Niestety mają one jednak pewną wadę, gdyż mają wyższą wagę od sztycy sztywnej.
Jak dobrać sztycę amortyzowaną?
Sztyca amortyzowana pasuje właściwie do wszystkich rowerów. Trzeba jednak mieć na uwadze, aby wybrać tą o odpowiedniej średnicy. Rowery określane jako turystyczne mają zazwyczaj standaryzowane średnice rur podsiodłowych, odpowiadające ofertom producentów sztyc.
Należy jednak wiedzieć, iż sztyca amortyzowana posiada wykraczający poza jej średnicę element tłumiący, przez co nie umożliwia opuszczenia się tak nisko, jak w przypadku klasycznego sztywnego wspornika siodła. Jest to istotne, kiedy rower pomimo tego, że wydaje się odpowiedni, jeśli chodzi o wysokość przekroku, to jednak nie pozwoli na takie ustawienie siodła, by sięgać nogami do podłoża.
W rowerach trekkingowych https://www.goride.pl/sztyca-amortyzowana czy crossowych zazwyczaj zastosowano sztyce działające na zasadzie wewnętrznej sprężyny. Jest to efektywne i niezwykle proste rozwiązanie, jednakże nie okazuje się tak dobre w praktyce. Takie sztyce amortyzowane zazwyczaj mają założony dany luz roboczy, ponieważ nie posiadają kąpieli olejowej, a więc jedynie taka konstrukcja umożliwia wzajemny ruch części. Luzy są przez to odczuwalne, co wpływa także na wygodę jazdy.
Czy sztyce amortyzowane są w stanie podnieść wygodę jazdy?
Sztyce pantogramofe widocznie poprawiają komfort jazdy, aczkolwiek zmniejszają efektywność pedałowania. Nie polecane są więc do dłuższych tras. Te działające na zasadzie sprężyny, nie okazują się tak korzystne dla rowerzysty.